Statut

STATUT

Miejskiego Klubu Sportowego „OLIMP” w Złocieńcu

Rozdział 1.

Nazwa, teren działania, siedziba władz, charakter prawny

§ 1.

Stowarzyszenie nosi nazwę Miejski Klub Sportowy „OLIMP” w Złocieńcu , zwany dalej „ Klubem”.

§ 2.

  1. Terenem działania Klubu jest obszar Gminy Złocieniec.
  2. Siedzibą Klubu jest miasto Złocieniec.
  3. Barwami Klubu są kolory „biały – zielony”.
  4. Godłem Klubu jest emblemat – „znicz olimpijski”.

§ 3.

Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą – „Prawo o stowarzyszeniach oraz niniejszym statutem.

§ 4.

  1. Klub posiada osobowość prawną.
  2. Klub może tworzyć sekcje działające w ramach Klubu.

§ 5.

Klub opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków. Dla realizacji określonych celów statutowych Klub może zatrudniać pracowników.

§ 6.

Klub może być członkiem organizacji sportowych o podobnym profilu działania.

§ 7.

Klub może używać pieczęci, posiadać odznakę organizacyjną oraz wydawać komunikaty, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Rozdział 2.

Cele i środki działania.

§ 8.

  1. Miejski Klub Sportowy „OLIMP” Złocieniec jest klubem jednosekcyjnym obejmującym dyscyplinę sportową – piłkę nożną.
  2. Celem Klubu jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży
    i dorosłych na terenie działania Klubu oraz wychowanie dzieci i młodzieży przez kulturę fizyczną i sport.
  3. Klub realizuje swoje cele przez:

1/ współdziałanie z władzami sportowymi, państwowymi i samorządowymi
w celu zapewnienia członkom właściwych warunków do uprawiania sportu tj. piłki nożnej.

2/ uczestniczenie w rozgrywkach i zawodach sportowych rangi krajowej
i międzynarodowej tj. promocji gminy.

3/ organizowanie zawodów, imprez sportowych i rekreacyjnych.

4/ prowadzenie działalności szkoleniowej.

5/ sprawowanie opieki wychowawczej i szkoleniowej nad członkami Klubu.

6/ upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.

§ 9.

Klub współpracuje z lokalnym samorządem, szkołami i innymi stowarzyszeniami sportowymi – włączając się do organizacji regionalnych imprez sportowych.

Rozdział 3.

Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki.

§ 10.

Członkowie dzielą się na:

1/ zwyczajnych

2/ uczestniczących

3/ honorowych

4/ wspierających

§ 11.

  1. Członkami zwyczajnymi mogą być osoby fizyczne o pełnej zdolności do czynności prawnych zamieszkali tak w kraju jak i za granicą, przyjęte przez Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji.
  2. Członkami uczestniczącymi mogą być niepełnoletni w wieku do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, przyjęci za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych na podstawie pisemnej deklaracji w trybie określonym w ust. 1.
  3. Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne o pełnej zdolności do czynności prawnych, niezależnie od obywatelstwa, zasłużone szczególnie dla rozwoju Klubu. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Klubu na wniosek Zarządu.
  4. Członkami wspierającymi mogą być osoby prawne i fizyczne uznające i wspierające materialnie cele Klubu, przyjęte w trybie określonym w ust. 1.

§ 12.

1. Członkowie zwyczajni mają prawo:

1/ wybierać i być wybieranym do władz Klubu oraz posiadają głos stanowiący.

2/ uczestniczyć w krajowych i zagranicznych imprezach sportowych oraz szkoleniowych na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.

3/ zgłaszać postulaty i wnioski wobec władz oraz oceniać ich działania.

4/ korzystać z uprawnień członkowskich wynikających ze statutowej działalności Klubu.

5/ nosić odznakę z godłem Klubu oraz posiadać legitymację członkowską.

2. Członkowie uczestniczący mają wszystkie prawa członków zwyczajnych oprócz czynności biernego prawa wyborczego.

3. Członkowie honorowi mają wszelkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem biernego prawa wyborczego.

4. Członkowie wspierający mają prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego i posiadania głosu stanowiącego.

§ 13.

Członkowie Klubu obowiązani są do:

1/ aktywnej działalności na rzecz rozwoju Klubu.

2/ przestrzegania statutu, regulaminów i decyzji władz Klubu.

3/ stałego podnoszenia poziomu sportowego.

4/ udziału w mistrzostwach i zawodach organizowanych przez Klub.

5/ opłata składki członkowskiej jest aktem dobrowolnym a nieopłacenie składki nie powoduje ustania członkowstwa.

6/ godnego reprezentowania barw Klubu.

§ 14.

1. Członkostwo w Klubie ustaje w przypadku:

1/ wystąpienia członka z Klubu zgłoszonego Zarządowi na piśmie.

2/ rozwiązania się stowarzyszenia.

3/ wykluczenia przez Zarząd w przypadku naruszenia postanowień niniejszego statutu.

2. Członek nie wykonujący obowiązków statutowych z przyczyn przez niego zawinionych może być pozbawiony członkostwa przez skreślenie z listy członków w drodze uchwały Zarządu.

3. Członek Klubu może być zawieszony w prawach członkowskich przez Zarząd
w przypadku niebrania czynnego udziału w realizacji zadań i celów Klubu lub innego naruszenia postanowień statutu i uchwał, które nie kwalifikują go do wykluczenia.

4. Zawieszenie w prawach członkowskich polega na okresowym pozbawieniu uprawnień statutowych, a w szczególności prawa do udziału w rozgrywkach sportowych
i działalności szkoleniowej Klubu.

5. Od decyzji o wykluczeniu lub zawieszeniu w prawach członkowskich przysługuje stronie prawo odwołania się dwustopniowo do Zarządu, a następnie do Walnego Zebrania Członków każdorazowo w terminie do 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o podjętej uchwale.

Organ rozpatruje odwołanie na swym najbliższym posiedzeniu, nie później niż w terminie trzech miesięcy.

Rozdział 4.

Władze Klubu.

§ 15.

Władzami Klubu są:

  1. Walne Zebranie członków.
  2. Zarząd Klubu.
  3. Komisja Rewizyjna.

§ 16.

Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu trwa 2 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym, w zależności od uchwały Walnego Zebrania Członków.

§ 17.

  1. Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zebranie Członków zwoływane przez Zarząd co 1 rok jako sprawozdawcze i co 2 lata jako sprawozdawczo – wyborcze.
  2. Do kompetencji Walnego Zebrania członków należy w szczególności:

1/ uchwalenie statutu i podejmowanie uchwał o zmianach w statucie i rozwiązywaniu się Klubu oraz w sprawach majątkowych.

2/ wybór Prezesa (w oddzielnym głosowaniu), pozostałych członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

3/ uchwalenie głównych kierunków i programów działania Klubu.

4/ rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdania z działalności ustępujących władz.

5/ udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.

6/ uchwalanie wysokości składki członkowskiej i innych opłat na rzecz Klubu przy czym nie mogą one być wyższe niż minimalne wynagrodzenie aktualnie obowiązujące.

7/ rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie wykluczenia lub zawieszenia w prawach członka.

8/ rozpatrywanie oraz rozstrzyganie wniosków Zarządu i członków Klubu.

9/ powoływanie nowych sekcji w Klubie.

§ 18.

W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:

1/ z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni, członkowie uczestniczący i honorowi.

2/ z głosem doradczym - członkowie uczestniczący - małoletni, członkowie wspierający oraz zaproszeni goście.

§ 19.

Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zwyczajnych, członków uczestniczących i honorowych w pierwszym terminie i bez względu na liczbę członków w drugim terminie zastrzeżeniem przepisów niniejszego statutu i przepisów prawa.

§ 20.

  1. Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Klubu z zastrzeżeniem ust. 2.
  2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może być zwołane na skutek:

1/ uchwały Zarządu podjętej większością 2/3 głosów.

2/ wniosku Komisji Rewizyjnej.

3/ wniosku zgłoszonego przez co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zwyczajnych i uczestniczących.

3. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd w terminie miesiąca od zgłoszenia wniosku lub podjętej uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

4. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd zawiadamia członków co najmniej na 2 tygodnie przed terminem Walnego Zebrania Członków, z podaniem ewentualnego terminu drugiego zebrania.

§ 21.

Zarząd i będący jego członkiem Prezes jest organem władzy Klubu działającym pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków.

§ 22.

Zarząd składa się z 5 – 9 osób wybranych przez Walne Zebranie Członków.

§ 23.

Do kompetencji Zarządu należy:

1/ reprezentowanie Klubu na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu.

2/ realizowanie uchwał, wytycznych i zaleceń Walnego Zebrania Członków.

3/ kierowanie całokształtem działalności Klubu.

4/ zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania.

5/ uchwalanie planów działania i planów finansowych.

6/ zwoływanie Walnych Zebrań Członków.

7/ powoływanie jednostek regulaminowych, komisji problemowych i zatwierdzanie ich regulaminów.

8/ przyjmowanie, zawieszanie oraz wykluczanie członków Klubu.

§ 24.

W razie ustąpienia Prezesa Klubu w czasie trwania kadencji, Zarządowi przysługuje prawo wyboru nowego Prezesa pełniącego obowiązki, który pełni tę funkcję do czasu najbliższego Walnego Zebrania Sprawozdawczo – Wyborczego.

§ 25.

  1. W przypadku naruszenia postanowień statutu, regulaminów i innych postanowień obowiązujących w Klubie – Zarządowi przysługuje prawo nakładania kar na członków Klubu.                                                                        Tryb postępowania dyscyplinarnego oraz rodzaje kar określa regulamin dyscyplinarny uchwalony przez Zarząd.
  2. W toku postępowania dyscyplinarnego obowiązuje zasada dwuinstancyjności.
  3. Od decyzji Zarządu o ukaraniu członkowi przysługuje odwołanie do Zarządu, a następnie do Walnego Zebrania każdorazowo w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o ukaraniu.

Rozstrzygnięcie odwołania następuje nie później niż w terminie 3-ch miesięcy od jego złożenia.

§ 26.

  1. Zarząd konstytuuje się na pierwszym zebraniu, któremu przewodniczy nowo wybrany Prezes Klubu.
  2. Zarząd wybiera ze swego grona wiceprezesów, skarbnika i sekretarza, a pozostałym członkom przydziela do realizacji określone funkcje.
  3. Zakres działania, organizację oraz tryb pracy Zarządu i jego organów określają regulaminy uchwalone przez Zarząd.

§ 27.

  1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 – 5 osób, w tym przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
  2. Komisja Rewizyjna przeprowadza co najmniej raz w roku kontrolę statutowej i finansowo – gospodarczej z działalności Klubu.
  3. Komisja Rewizyjna przedkłada Walnemu Zebraniu Członków sprawozdania ze swojej działalności oraz posiada wyłączne prawo stawiania wniosków w sprawie absolutorium dla Zarządu.
  4. Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień oraz usunięcia nieprawidłowości.
  5. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek Komisji ma prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu i innych organów z głosem doradczym.

§ 28.

  1. W przypadku ustąpienia członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej władzom tym przysługuje prawo kooptacji.
  2. Liczba członków władz pochodzących z kooptacji nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.

§ 29.

Uchwały Zarządu Klubu oraz Komisji Rewizyjnej są przyjmowane zwykłą większością głosów przy udziale 1/2 plus 1 ogółu członków poszczególnych organów, a w przypadku jej równości decyduje głos prowadzącego zebranie.

Rozdział 5.

Majątek i fundusze Klubu.

§ 30.

  1. Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
  2. Na fundusz Klubu składają się:

1/ składki roczne członków Klubu.

2/ wpływy z zawodów organizowanych przez Klub.

3/ darowizny, dotacje i środki pochodzące z innej działalności statutowej Klubu.

4/ dotacje na zadania zlecone przez samorząd terytorialny.

5/ inne wpływy.

§ 31.

Do ważności oświadczeń dotyczących praw i obowiązków majątkowych Klubu wymagane jest współdziałanie dwóch osób: prezesa lub wiceprezesa oraz skarbnika względnie osób przez nich upoważnionych spośród członków Zarządu.

Rozdział 6.

Wyróżnienia i kary.

§ 32.

  1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
  2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalony przez Zarząd Klubu.

§ 33.

  1. W razie naruszenia postanowień niniejszego statutu lub uchwał władz Klubu Zarządowi przysługuje zgodnie z regulaminem prawo wymierzania następujących kar:

1/ upomnienia

2/ nagany

3/ zawieszenia w prawach członka Klubu na okres 3-ch miesięcy

4/ wykluczenia z Klubu

Tryb odwołań od uchwał Zarządu o ukaraniu wg § 25.

Rozdział 7.

Postanowienia końcowe.

§ 34.

Zmiana statutu może być uchwalona przez Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Walnego Zebrania i wymaga zgłoszenia w ewidencji prowadzonej przez Starostę.

§ 35.

  1. Rozwiązanie się Klubu naste pije w przypadku podjęcia uchwały przez Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Walnego Zebrania Członków.
  2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu powinna określać przeznaczenie majątku Klubu.
  3. Po zakończeniu likwidacji Klubu likwidator występuje do organu rejestracyjnego z wnioskiem o wykreślenie Klubu z rejestru stowarzyszeń kultury fizycznej.

§ 36.

Statut jak również wszelkie zmiany w statucie wchodzą w życie z dniem przyjęcia zgłoszenia w ewidencji prowadzonej przez Starostę jako organu sprawującego nadzór nad stowarzyszeniami.

do góry więcej wersja klasyczna
Wiadomości (utwórz nową)
Brak nieprzeczytanych wiadomości